28. 3. 2014

Andělská Clara by měla být Zasvěcená, ale je spíš nerozhodná

Název: Zasvěcená

Série: Nadpozemská 2

Autor: Cynthia Hand

Datum vydání: únor 2013

Zasvěcená je druhý díl andělské trilogie od Cynthie Handové. Jak napovídá název, hlavní hrdinka Clara  a s ní i čtenář  by konečně měla být zasvěcena do tajů andělského života a poslání  ale toho se moc nedočkáme.

Druhé díly obvykle trpí tím, že nemají žádný pořádný začátek a konec. Zasvěcenánavazuje přímo na děj první dílu a jakýs takýs konec má, ale co je horší  postrádá napínavý děj. Není to tlustá kniha, má pouze tři sta stran, takže v dnešní době může být považována za hubeňoura. Přesto jsem měla pocit, že je mnohem delší.

První dvě třetiny knihy se dají shrnout do tří slov: Christin, Tucker, vize. Clara stále přemýšlí, zda je pro ni pravý Christian, nebo Tucker -  a do toho se občas dostavívize, z níž je jasné jediné: někdo koho Clara miluje, zemře. Clara se snaží zjistit, koho má tento strašný osud potkat, aby tomu mohla zabránit. Sama sebe ale přesvědčíže její domněnka je správná, takže zůstává slepá k dalším možnostem a přitom pravdu má doslova před nosem. Indicií pro to, aby Clara odhalila, kdo zemře, je tu dost, takžčtenář na to přijde o dost dřív než hrdinka.

Takže většinu času (stran) zabírá ono Tucker, nebo Christian? Milostné trojúhelníky letí (ačkoliv mnoho čtenářů už by si konečně rádo přečetlo nějakouyoung adult fantasy, kde není), ale jestli fungují, to je otázka. Mezi Clarou a Christianem není žádná chemie, jiskření, nic. Jasně, Christian je sexy a milý a všechno. Navíc má s Clarou zvláštní vztah – oba jsou částečně andělské bytosti, měli společné poslání a to že spolu mohou komunikovat telepaticky, mezi nimi vytváří jistou intimitu a pocit výlučnosti. Ve vztahu Clara-Christian se musíme spolehnut na to, že ti dva k sobě prostě patří, ačkoliv to není nikde explicitněřečeno a Clara má prostě takový pocit. Vzhledem k tomu, kolik je hlavním hrdinům let, to není úplně mimo  protože kdo z nás, když byl mladý, občas neměl ten pocit,že kluk či muž (a opačně), kterého má zrovna vedle sebe je ten pravý, osudem předurčený? Problém je v tom, že Clara s Christianem nejenomže nechodí, ale takého nemiluje  víže chce být s Tuckerem, takže celá ta milostná zápletka nefunguje. V Zasvěcené Cynthia Hand vůbec dala těm vztahům na frak, protože ani vztah mezi Clarou a Tuckerem už není, co býval. Nějak se z toho vytrácíže ti dva by měli být pár, tráví spolu málo času  a místo jiskření, které tak hezky fungovalo v prvním dílu mezi nimi narůstá odcizení.

Málem bych zapomněla, že v prvních dvou třetinách knihy se také dočkáme Clařina uvedení na andělský sraz (slet?), kde bychom očekávali, že Clara  s ní také čtenáři budou konečně zasvěceni. Celá tahle zápletka ale slouží spíš k představení jednénové postavy – a na otázky, které se v knize rojí už od prvního dílu, neodpovídá.

V poslední třetině knihy se Zasvěcená konečně rozjede. Na scénu vyleze starýdobrý (vlastně špatný) padlý anděl Samjeeza, aby Claře zase zkomplikoval život, a k tomu je na nás sypáno jedno překvapivé odhalení za druhý a stejně zůstávápolovina otázek nezodpovězených. Vím, že si Cynthia Hand musí něco nechat do posledního dílu, ale ocenila bych, kdyby nám ta odhalení dávkovala postupně. Takhle ta kanonáda překvapení trochu ztrácí na účinnosti  navíc, když odhalujeřadu tajemství nejenom samotné Clary a její rodiny  nedá se nevšimnout, že je to celá moc velká náhoda. A já na náhody nevěřím. Předpokládám, že autorka měla rámcově celou trilogii promyšlenou, když psala první díl, ale stejně mi některévysvětlení toho, proč jsou na jednou jisté věci vzhůru nohama, přišla trochu vykonstruovaná a nevěrohodná.

Zasvěcená není špatná kniha, čemuž odpovídá i závěrečné hodnocení. Cynthia Hand píše pořád lehce a čtivě a nemá ani špatné nápady, i když by se slušelo ještěněkteré věci trochu víc propracovat. Jenže po prvním díle, který byl pro mě velmi příjemným a nečekaným překvapením, mě Zasvěcená jednoduše zklamala. Nezbývá mi než doufat, že autorka si dá víc záležet na posledním dílu s názvem Nespoutaná – a vrátí celou trilogii na stejnou příčku, jako nastavila v Nadpozemské.

Zasvěcená: 62%