Název: Úklady královského dvora

Série: Úklady královského dvora 1

Autor: Michelle Diener

Nakladatelství: Domino

Datum vydání: říjen 2012

Na mladou svobodomyslnou malířku číhá na anglickém dvoře krále Jindřicha VIII. nejeden úklad o její život, ale také zde možná najde i lásku a štěstí.

Mladá vlámská malířka Susanna Horenboutová je vyslána do Anglie místo svého bratra, aby se stala dvorní malířskou krále Jindřicha VIII. Při své cestě se náhodou setkává s bohatým anglickým kupcem, který ovšem působí také jako králůšpeh – a přímo před jejíma očima je napaden a těžce zraněn. Na smrtelné posteli jí svěří tajemství, které může mít dalekosáhlé dopady na anglický dvůr i samotného krále Jindřicha. Susanna se ocitá v ohrožení života – a je na Johnu Parkerovi, královu věrnému služebníkovi, aby ji nejenom doprovodil na královský dvůr – ale aby tam dorazila živá a zdravá. Pokusy o Susanninu vraždu ale nekončí ani ve chvíli, kdy tajemný vzkaz předá králi – a tak začíná cesta plná nebezpečí, na které hrdinové najdou i něco, v co už nedoufali – lásku.

Úklady královského dvora jsou dobrodružnou a romantickou knihou odehrávající se na historickém pozadí. Jedná se o historickou romanci, kde je ale více děje a méně sexu než je u tohoto žánru obvyklé. Na ten sex tam samozřejmě dojde – a to je jeden z důvodů, proč jsem závěrečné hodnocení oproti prvnímu předpokladu ještě snížila. Jedinou předností této milostné scény je to, že není rozepsaná na mnoha stranách. Historických reálií je zde pomálu, autorka se nenamáhala téměř žádnými popisy, kterými by nám danou dobu a prostředí přiblížila. Stejně tak samoúčelně působí i Susannino povolání malířky, protože se žádné větší podrobnosti o malířství v první polovině 16. století nedozvíme.

Michelle Diener zkombinovala žánr historického románu, romantiku, dobrodružství a detektivní pátrání do příjemné a atraktivní knihy, které ale chybí větší řemeslná zručnost, aby doopravdy dokázala zaujmout a nadchnout. Celá záležitost s opakovanými pokusy o Susanninu vraždu působí silně monotematicky – prakticky v každé kapitole se ji někdo pokusí zabít a ona to pokaždé přežije. Ty pokusy o vraždu jsou navíc tak nepromyšlené a naivní, že spíš vyvolají povytažení obočí ve stylu „vážně už ji zase chce někdo zabít?“ než napětí a strach o život hlavní hrdinky.

Když konečně dojde na nějaké pořádné pátrání po tom, kdo za tím vším stojí, příběh se poněkud vylepší, ačkoliv autorka průběžně v celé knize dokazuje, že věrohodně podaná akce, u které se tají čtenáři dech, není jejíšálkem kávy. Silnou stránkou Michelle Diener nejsou bohužel ani dialogy a psychologie postav. Dialogy jsou krátké a osekané – a ve chvíli, kdy autorka chce vložit do úst hrdinům nějaký vtip či hlášku, tak to působí vytržené z kontextu. To samé se týká charakterů postav, které jsou ploché a šablonovité. Susanna je nám podána jako velmi talentovaná a lehce svobodomyslná malířka, které touží po respektu a nezávislosti; John Parker jako věrný služebník krále, zdatný šermíř, neúprosný a uzavřený muž. Oba charaktery jsou poplatné žánru romantické literatury, takžžádného většího vývoje se nedočkáme. Nicméně musím vyzdvihnout, že Susanna nepatří mezi hloupé hrdinky, co se střemhlavě vrhají do nebezpečí (i když má taky slabší chvilky) a do postele hlavnímu hrdinovi – alespoň během prvních sta stran. I když ne že by ji to párkrát nenapadlo.

Michelle Diener má schopnost přijít se zajímavou zápletkou a namíchat koktejl z různých žánrů, který už ale nechutná tak dobře, jak vypadá. Ploché charaktery hlavních hrdinů, nedostatečně vykreslené prostředí, plytké dialogy mě přiměly snížit závěrečné hodnocení o deset procent oproti původnímu odhadu.

Úklady královského dvora jsou určené primárně pro ženské čtenářky, které si rády užijí dobrodružný a romantický příběh na atraktivním pozadí tudorovské AnglieKniha je podle mého ideální pro ženy, které si chtějí jen odpočinout a bavit se. A nenáročné čtení a trochu zasnění nad romantikou Úklady královského dvora poskytují dostatečně.

Hodnocení: 45%