Nadpozemská: Jeden anděl, jeden kluk, jedno poslání

Název: Nadpozemská

Série: Nadpozemská 1

Autor: Cynthia Hand

Datum vydání: září 2012

Jeden anděl, jeden kluk, jedno poslání. Ne, v životě není nic tak pěkně nalinkováno. A tím spíš, když nejste člověk, ale nadpozemská bytost. Anděl s posláním.

Nadpozemská je první díl andělské trilogie pro mladé od Cynthie Hand.Šestnáctiletá Clara je z jedné čtvrtiny andě a jako každá andělská bytost má své poslání, jehož smysl se jí zjevuje ve vizích. Jak už to ale u vizí bývá, jsou značně nekonkrétní a poslání nemusí být ve skutečnosti takové, jaké v nich vypadalo.

Clara žije se svou matkou, která je polovičním andělem, a bratrem, ve slunné Kalifornii. Z té se ale musí přestěhovat do hornatého Wyomingu, protože jestli se dá z jejích vizí vyčíst něco jasně, tak je to právě tohle místo, kde musí Clara naplnit své poslání. A tím je záchrana úplně cizího kluka před požárem.

Děj se soustředí na Clařinu adaptaci na nové, soukromé škole, na hledání přátel, pomalé odhalování tajemství, které obklopují andělské bytosti, a nakonec dojde i na první velkou lásku. Akce se zde objevuje až v samém závěru a jak to často u ženských autorek bývá, není popsána nijak podrobně, ani zvlášť zručně.Nadpozemská je čtení spíše pro dívky, protože se jedná o pozvolně vyprávěný příběh, kde je důraz kladen na běžné prožitky a myšlenkové pochody hlavní hrdinky.

Cynthia Hand se zručně vyhnula oné nutné, ale nudné části, kdy hlavní hrdinka musí zjistit, že není obyčejný člověk a po chvíli marného vzdorování přijmout své zvláštní schopnosti a osud. Clara už několik let víže je z jedné čtvrtiny anděl a že má poslání, které musí naplnit. Své vize vítá, protože jsou důkazem důležitosti jejího poslání, ale zároveň má  zcela logicky – strach, že by mohla zklamat.  Bohužel jiným klišé se autorka vyhnout nedokázala. Vzhledem k tomu, že Clařina matka je také anděl, jsem očekávala, že své dceři – i čtenářům – vysvětlí všechno o složitém a zjevně nebezpečném světě andělů, ale toho jsem se nedočkala. Clařina matka mlží a odmítá Claře prozradit nové informace, protože se jí tísnaží chránit.

Kniha je psána v přítomném čase, což v žánru young adult není zrovna obvyklé. Knize to dodává na originalitě, ale přitom to neruší její čtivost; naopak příběhu, který je vyprávěn v první osobě Clarou to dodává na ještě větší autentičnosti. Cynthia Hand vytvořila sympatickou hlavní hrdinku, která nepostrádá zdravý selský rozum a smysl pro humor. S vedlejšími postavami už si ale tolik práce nedala  a to se týká hlavně Clařiných nových kamarádek. Ty jsou všechny nahlížené pouze Clařinými očima, takže se musíme spolehnout na její mínění o tom, zda je někdo sympatický, nebo nesympatický.

Větší prostor dostali oba mužství hrdinové  Christian, kterého má Clara zachránit, a Tucker, se kterým si ze začátku sice nepadnou do oka, ale znáte to: co se škádlívá, rádo se mívá. Oba jsou v knize vykreslení jako sympaťáci a autorka si naštěstí (alespoň prozatím) odpustila klišé v podobě milostného trojúhelníku, třebaže ty náznaky tu jsou a není jich zrovna málo.

Nadpozemská je slibným prvním dílem andělské trilogie s chutnou porcí romantiky a humoru dochuceného trochou toho tajemství a nebezpečí. Třebaže je primárně určena pro dospívající čtenáře, mohou po ní s klidem sáhnout i starší čtenářky, které si chtějí užít víkend s pohodovou a romantickou knihou s andělskou tématikou.

Hodnocení: 80%