17. 12. 2015

Dvanáct zimních políbení jako Dárek z pravé lásky

Název: Dárek z pravé lásky

Autor: Sestavila Stephanie Perkins

Datum vydání: listopad 2015

Dárek z pravé lásky přináší dvanáct zimně a vánočně laděných povídek, v nichž hlavní roli hraje láska. Do této povídkové sbírky přispěli světoznámí autoři young adult a new adult literatury jako jsou Rainbow Rowell, David Levithan, Laini Taylor, Jenny Han, Stephanie Perkins a další.

Povídka O půlnocích od Rainbow Rowell vypráví o nerozlučném přátelství, lásce, správném načasování a okamžicích těsně před koncem roku.  Dáma a liška od Kelly Linkové přinese příběh o podivném setkání holčičky s tajemným mužem na Štědrý večer. Jenže holčička dospěje v dívku a uvědomí si, že si nejspíš záhadného cizince vysnila, ale přesto ho nikdy nepřestane hledat. Andílci ve sněhu od Matta De La Peňa zase popisují sněhovou vánici v New Yorku, nefunkční sprchu a náhodné setkání dvou mladých lidí z odlišných světů. Najdeš mě podle Polárky od Jenny Han vás zavede na samotný severní pól, kde mezi Santovými pomocníky žije osamělá lidská dívka.

To je Yulský zázrak, Charlie Browne vás přesvědčí o tom, že jedna věc může vést k řadě dalších – zcela nečekaných - činů a situací. David Levithan v povídce Váš záskok za Santu zůstal věrný lgbt tématice, uvažování o lásce, vztazích a životě. I Holly Blacková v příběhu Krampuslauf zůstala věrná svému mysterióznímu a trochu temnějšímu stylu a přinesla příběh o samotném ďáblovi. Cos to sakra provedla, Sophie Rothová? si říká hrdinka v povídce Gayle Formanové, která zjistí, že spřízněná duše se dá najít i v místě, kam vůbec nezapadáte.

O tom, že v povídce Kyblíky s pivem a jezulátko nebude nouze o humor a zapeklité situace, svědčí už její název. Hlavním hrdinou je navíc sympatický průšvihář a nic není tak, jak na první pohled vypadá. Vítejte ve Vánocích, CA vás přesvědčí o tom, že i jídlo může být takový malý zázrak. A že láska se dá najít i v místě, kde lišky dávají dobrou noc. Betlémská hvězda v hollywoodském stylu vypráví o prohození letenek, záměně identity, útěcích a tajemství. Dívka, která probudila Snílka zase přináší drsný, tajemný a magický příběh o staré legendě.

Problémem povídkových sbírek bývá to, že se v nich obvykle vyskytují příběhy nadprůměrné, průměrné i podprůměrné. Stephanie Perkins, která tuhle sbírku sestavila, se ale povedl takový vánoční zázrak, protože drtivá většina povídek má velmi vysokou kvalitu.

Dárek z pravé lásky s podtitulem Dvanáct zimních políbení přinesl reálné i mysteriózní příběhy, v nichž nechybí láska, humor, uvažování nad životem, hledání sama sebe a svého místa na světě a jedinečná atmosféra kolem Vánoc. Ve většině případů se ale nejedná o žádný americký kýč ani o přeslazené a naivní povídky, jak to v případě vánočních příběhů často bývá zvykem.

Jediným opravdu slabým příběhem se stalo Najdu tě podle Polárky od Jenny Han, které je nedotažené, trochu přitažené za vlasy a na hranici parodie. Povídka Betlémská hvězda je sice hezká a zajímavá, ale založená na filmovém klišé v podobě vyměněných letenek i identit, což některým čtenářům může dělat problém. Tyhle drobná zaškobrtnutí se ale mezi ostatními okouzlujícími příběhy lehce ztratí.

Dárek z pravé lásky přinesl dvanáct okouzlujících a podmanivých příběhů o lásce, mezi nimiž si každý najde ten svůj, co ho zasáhne a osloví nejvíc. Povídkovou sbírku lze doporučit mladším i starším čtenářkám, které věří na lásku s velkým L, mají rády zimu a dokáží najít a vychutnat si kouzlo Vánoc. Navíc díky překrásnému grafickému  zpracování se Dárek z pravé lásky bude skvěle vyjímat i pod rozsvíceným vánočním stromečkem.

P. S. Mně se nejvíc líbily povídky Dáma a liška a Vítejte ve Vánocích, CA. Obě povídky jsou velmi rozdílné, ale obě mě dostaly a určitě jsem je (stejně jako celou knihu) nečetla naposledy.

Recenze byla napsána a poprvé publikována na Databázi knih, které tímto mnohokrát děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.