25. 11. 2015

Kdo zabil Čtvrtou oběť?

Název: Čtvrtá oběť

Série: Čínské thrillery 2

Autor: Peter May

Datum vydání: červenec 2015

Forenzní patoložka Margaret Campbellová zůstala v Číně, aby spolupracovala s úřady poté, co společně s policistou Li Jenem vyřešila případ trojnásobné vraždy. Jenže uzavření případu se protahuje, její vztah s Lim ztroskotal a unavená Margaret chce jediné – vrátit se do Spojených států, i když ji tam nic nečeká.

Zástupce velitele oddělení jedna Li Jen vyšetřuje snad úplně první případ výskytu masových vražd v Pekingu. Jedná se o popravy, kdy neznámý mečem usekl obětem hlavy. Problém je v tom, že čtvrtá oběť byla Američan čínského původu. Margaret Campbellová dostane za úkol provést pitvu a tak se její a Liho cesty opět zkříží.

Uplynulo už deset týdnů, co se Margaret a Li Jen vrátili do Pekingu, aby uzavřeli případ a zbavili Liho všech obvinění. Od chvíle, kdy jí vyznal lásku, aby s ní pak nečekaně přerušil veškeré kontakty. Margaret si přivykla na život v Pekingu, čínskou kulturu a zvyky. Pořád ale dokáže být pěkně sarkastická, dávat najevo, že se jí něco nelíbí, i když tím porušuje protokol. A také nepřestala své smutky a životní prohry utápět v alkoholu.

Li Jen si musel vybrat mezi policejní kariérou a ženou, kterou miluje, protože je nepřípustné, aby měl státní zaměstnanec vztah s cizinkou. Li si nakonec zvolil kariéru, protože měl pocit, že jeho vztah s Margaret stejně nemá budoucnost. K tomu na návštěvu přijíždí jeho sestra, která je podruhé těhotná, což v Číně, kde platí politika jednoho dítěte, znamená vážný problém. Navíc ponechá Limu v péči svou čtyřletou dcerku Sin-sin a on netuší, co si s ní má počít.

Peter May píše tak čtivě a chytlavě, že je takřka nemožné se od knihy odtrhnout. Stejně jako v prvním díle s názvem Pán ohně do příběhu zakomponoval barvité popisy prostředí i lekce z čínské historie a archeologie. Všechny informace citlivě zapracoval do děje a působivě tak vykreslil odlišnou a exotickou kulturu.

Nechybí ani komplikované mezilidské vztahy. Margaret se na večírku seznámí s charismatických a přitažlivým archeologem Michaelem Zimmermanem, který v Číně natáčí televizní dokument. Michael ji nepokrytě okouzluje a Margaret zjišťuje, že jí přitahuje, i když stále ještě nepřekonala rozpad vztahu s Lim. Li Jen na Margaret žárlí a dává jí svůj nesouhlas s jejím novým vztahem nepokrytě najevo.

Čtvrtá oběť naneštěstí přinesla poměrně průhlednou detektivní zápletku. Trochu zkušenější čtenář nebude mít problém, aby uhodl vraha. Nepřijde asi na všechno, ale většinu si dokáže poskládat poměrně snadno. Mnoho čtenářů (nebo spíš čtenářek) tak bude v napětí udržovat hlavně komplikovaný vztah Liho a Margaret, protože se budou chtít dozvědět, jak to s hlavními hrdiny bude dál.

Peter May zkombinoval detektivní zápletku, exotické prostředí Číny, archeologii, historii, propletené mezilidské vztahy a romantiku do čtivého a chytlavého celku. Kvalitu knihy snižuje jen předvídatelná detektivní linka. Konec zůstal hodně otevřený, takže nechal čtenáře nedočkavě čekat na třetí díl s názvem Sál smrti, který vyjde na přelomu února a března v roce 2016.

Knihu Čtvrtá oběť si můžete koupit ZDE

Za poskytnutí recenzní e-knihy moc děkuji nakladatelství HOST