24. 2. 2016

Kdo zažehne Jiskru v popelu?

Název: Jiskra v popelu

Série: Jiskra v popelu 1

Autor: Sabaa Tahirová

Datum vydání: leden 2016

V Impériu žijí mocní Válečníci a porobení Učenci. Elias patří mezi Válečníky, Laia mezi Učence. Přesto se jejich cesty protnou a ukáže se, že je jejich osud propojený víc, než by si kdy dokázali představit.

Sedmnáctiletá Laia přišla o všechno. Válečníci zabili její prarodiče a bratra uvrhli do žaláře. Zoufalá dívka hledá pomoc u odboje, který jí slíbí, že jejího bratra z vězení dostane. Ovšem pod jednou podmínkou: Laia bude prodána jako otrokyně na akademii Šerosráz, kde trénují budoucí Válečníky. Zde bude sloužit kruté a nebezpečné velitelce Keris Veturiové a přitom ji špehovat. Mise se ale ukáže být mnohem nebezpečnější a krutější, než čekala. Přesto se kvůli svému bratrovi rozhodne vytrvat, i když jí každou chvíli hrozí bití, mučení, nebo smrt.

Elias Veturius je nejlepším bojovníkem na akademii, přesto se od ostatních Válečníků liší. Hnusí se mu drsný výcvik, kruté tresty a všudypřítomná hrozba smrti. Zrovna tak ho vůbec neláká budoucnost plná zabíjení, znásilňování a plenění. Na rozdíl od ostatních Válečníků mu nechybí soucit ani zdravý selský rozum, takže odmítá slepě věřit pravidlům Impéria. Proto se jako jediný rozhodne tajně pomoci mladé otrokyni, k níž ho cosi přitahuje. Jenže pak do jeho života začnou zasahovat nadpřirozené síly a dávné proroctví a Elias už si nemůžu být jistý ničím. Ani vlastním životem.

Eliasovi a Laie dělá společnost pestrá skupinka dobře vykreslených vedlejších postav. Eliasova nejlepší kamarádka Helena, krásná a Impériu oddaná válečnice, k němu nejspíš chová něžné city. Krutý a šílený Markus touží zabít Eliase a podrobit si Helenu. Jednooká otrokyně Izzy nosí v sobě netušenou odvahu. Zjizvená kuchařka skrývá temná tajemství, která toho mají s Laiou a její rodinou společného víc, než by ji kdy napadlo. Sabaa Tahirová se s postavami nemazlila. Naložila na ně pořádnou dávku bolesti, utrpení a tajemství.

Na první pohled vypadá Jiskra v popelu jako typická young adult fantasy. Svět rozdělený kastovním systémem, kde na jedné straně stojí mocní a bohatí a na druhé chudí a porobení?  Povstalci bojující za svobodu a rovnoprávnost pro zotročený národ? Dva mladí lidé z opačných světů, jejichž cesty se protnou a zrodí se mezi nimi láska? To všechnu už jsme někde četli. Jenže v Jiskře v popelu toho čtenáře čeká mnohem víc.

Sabaa Tahirová postupně vykresluje fantaskní svět inspirovaný Římskou říší a arabskou kulturou a mytologií, který nečekaně dobře funguje. Příběh se vyvíjí a prohlubuje nenásilně, což ale neznamená, že by děj plynul pomalu. Naopak se čtenář stále dozvídá nové informace, nouze není o akci, překvapivá odhalení ani zvraty. Postavy postupně odkrývají své skryté stránky, motivy a tajemství. To všechno dělá z Jiskry v popelu napínavé a hlavně nepředvídatelné čtení. Čtenář má tak akorát čas párkrát pootevřít pusu údivem a zašeptat: „Tak tohle jsem nečekal(a).“

Jiskře v popelu se sice najde několik klišé typických pro young adult literaturu, jenže autorka s nimi nakládá po svém. Ani obligátní náznak milostného trojúhelníku tady nepůsobí nevěrohodně a předvídatelně jako v mnoha jiných knihách.

Jiskra v popelu přinesla promyšlený a napínavý příběh, krutý svět, nejednoznačné hrdiny a víc než jeden překvapivý zvrat. Pokud hledáte v literatuře něco trochu jiného a máte rádi epickou fantasy, Jiskra v popelu bude přesně pro vás. Akorát čekání na druhý díl s názvem A Torch Against the Night bude kvůli otevřenému konci a nepředvídatelnému vývoji děje asi nekonečné.

Recenze byla napsána pro web Děti noci, kterému děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.