19. 11. 2014

Nebezpečí může být svůdné

Název: Svůdné nebezpečí

Série: Svůdné zlo 2

Autor: Wendy Higgins

Datum vydání: září 2014

Uplynulo několik měsíců od chvíle, kdy se Anna Whittová dozvěděla, že je nefil, potomek jednoho z démonických knížat hříchů. Jejím posláním je svádět nevinné lidi ke konzumaci drog a alkoholu. Anna vždycky chtěla být dobrý člověk, ale jak jím má zůstat, když musí být zlá?

Anna se na první pohled dramaticky změnila. Už to není ta hodná, slušná, tichá a pilná studentka. Vymetá mejdany, flirtuje, má piercingy, ve škole sotva prolézá a plní své poslání svádět lidi k hříchu.  Ve skutečnosti Anna svou práci nenávidí, ale musí ji dělat, jinak by ji démonická knížata zabila. Většina nefilů je skoro stejně zlá jako knížata, pohrdají lidmi a s radostí je kazí a svádí k hříchu. Avšak někteří z nich, stejně jako Anna, svoji práci nenávidí, rádi by se zbavili svých démonických otců a žili svobodně. Právě takové nefily Anna hledá, aby jí pomohli naplnit tajemné proroctví. Anna se musí také vypořádat se svými city k ďábelsky přitažlivému bubeníkovi Kaidanovi, potomkovi démona smilstva. Uplynulo už několik měsíců, co se odstěhoval do Los Angeles, a odmítá s ní komunikovat. Anna netuší, jestli ji přestal milovat, nebo jestli si drží odstup, protože je vztah mezi dvěma nefily zakázaný a trestá se smrtí.

Anna trochu dospěla, není už tak naivní a ochotná s sebou nechat manipulovat. Absolvuje lekce sebeobrany, učí se vrhat dýkou, šermovat a zasadit smrtelnou ránu. Přesto má do skutečné kick-ass hrdinky daleko, protože uvnitř je stále tou hodnou a příliš důvěřivou dívkou. Kromě Anny se čtenáři setkají s jejími nefilskými kamarády, s nimiž se seznámili již v prvním díle Svůdné zlo, a i s několika novými postavami. Postava hlavního mužského hrdiny Kaidana byla hodně upozaděna, ale Anna na něj často myslí nebo o něm mluví.  Největší prostor tak dostal charismatický Kopano, jenž Annu miluje.

Děj je akčnější než v prvním díle, takže se čtenář podívá do Damašku, Londýna i na Nový Zéland, kde hrdinka hledá nefilské spojence. Svůdné nebezpečí se stejně jako první díl odehrává během několika měsíců, což zvýrazňuje, že se v knize téměř nic neděje. Pojetí knížat hříchů a nefilů jako jejich potomků je originální a zajímavý nápad. Plány ohledně naplnění proroctví autorka ale odbyla pár větami, akcí šetří a chybí popisy prostředí, lepší charakteristika postav nebo vysvětlení fungování světa a jeho pravidel. Příběh proto působí polovičatě a naivně a neuškodila by mu hloubka.

Wendy Higgins se víc než na vykreslení prostředí nebo promyšlené plány soustředila na osobní vztahy. Romantické zápletce ve Svůdném nebezpečí věnovala hodně prostoru, ačkoliv se Anna s Kaidanem setkají až v poslední části knihy. Velkou část děje tak tvoří hrdinčino uvažování a vzpomínání na jejího přítele. Nechybí ani milostný trojúhelník mezi Annou, Kaidanem a Kopanem. Samotný vztah mezi hlavní dvojicí obsahuje spoustu klišé typických pro young adult literaturu, ale na druhou stranu to mezi nimi tak pěkně jiskří, že to čtenář pravděpodobně dokáže přehlédnout.

Předností knihy je autorčin lehký, velmi čtivý a svižný styl, díky kterému se kniha čte tak rychle, že čtenáře nestihne nudit. Stejně jako první díl obsahuje Svůdné nebezpečí řadu nedokonalostí a klišé, ale čte se skvěle, takže je občas i přehlédnete. A pokud máte chuť na něco oddychového, nenáročného a romantického, tak si Svůdné nebezpečí jistě užijete.