Ospalá díra: Děti revoluce je pouze odvarem seriálu

Název: Ospalá díra: Děti revoluce

Autor: Keith R. A. DeCandido

Nakladatelství: Baronet

Datum vydání: únor 2015

Ospalá díra: Děti revoluce je literárním zpracováním populárního seriálu Sleepy Hollow, který se vysílá od září 2013 na stanici FOX. V hlavních rolích hrají Tim Mison a Nicol Beharieová.

Seriál Sleepy Hollow (Ospalá díra) moderně zpracovává legendu o Bezhlavém jezdci. Hlavním hrdinou je voják Ichabold Crane, který byl během války za nezávislost smrtelně zraněn, začarován a pohřben, aby se probudil o dvě stě let později v městě zvaném Sleepy Hollow. Zde se dozví, že je jedním ze dvou vyvolených Svědků, kteří mají za úkol zastavit zlo, jež se snaží proniknout do našeho světa. Druhým Svědkem se stává policistka Abbie Millsová, s níž Crane vytvoří tým.

Kniha Ospalá díra: Děti revoluce není pouhým převyprávěním některé z epizod. Přináší čtenářům samostatný příběh, který časově spadá mezi události na konci první série. Ichaboldu Craneovi se zjeví jeho žena Katrina, toho času vězněná v Očistci, a sdělí mu, že musí najít Kongresový kříž. Crane toto vyznamenání získal během války za nezávislost, ale kvůli své předčasné smrti jej nikdy neobdržel. Jenže po deseti Kongresových křížích pátrá i něco dalšího, co rozhodně není člověk z masa a kostí, a neváhá přitom brutálně zabíjet.

Kniha je primárně určena fanouškům seriálu Sleepy Hollow. Autor na to dost hřeší, protože to, co se ve městě děje, celý ten boj dobra a zla i Ichaboldovu minulost odbyde pár větami. Také jednotlivé informace a události ze seriálu vysvětluje poměrně zkratkovitě a chaoticky. Ve výsledku mohou být i věrní fanoušci, kteří ale postrádají fotografickou paměť Ichabolda Cranea, občas zmateni, o kom nebo o čem to autor zrovna píše a jak to s tím souvisí.

Keith R. A. DeCandido nepatří mezi nezkušené autory. Na kontě má řadu knih na motivy populárních seriálů, filmů nebo her, jako je Resident Evil, Supernatural nebo World of WarCraft. Přesto jeho styl postrádá vypsanost a plynulost. Ději chybí větší spád a napětí a dialogům zase jiskra, na kterou jsme zvyklí ze seriálu. Knižní Ichabold a Abbie působí poněkud ploše a z jejich vztahu se úplně vytratila chemie.

Předností románu je poměrně propracovaný příběh, který má hlavu i patu. Autor si nastudoval soudobé i historické reálie a umně je propojil do smysluplného celku. Nechybí ani slušná porce akce, magie a řádka mrtvol. Dalším bonusem je humor, ačkoliv ten hodně těží právě ze samotného seriálu. Kniha neobsahuje ani zdaleka tolik skvělých a trefných hlášek, ale slovní přestřelky mezi Ichaboldem a Abbie ani Ichaboldovy ironické poznámky na téma života ve 21. století tu nechybí.

Ospalá díra: Děti revoluce nefunguje jako samostatná kniha, tudíž ji nelze doporučit nikomu, kdo není se seriálem obeznámen. Jako doplněk k seriálu slouží docela obstojně, ačkoliv kvalit předlohy nedosahuje. Přesto nejspíš potěší všechny fanoušky Sleepy Hollow a třeba jim i pomůže zkrátit si dlouhé čekání na třetí sérii.