Povstane ve světě rozděleném krví Rudá královna?

Název: Rudá královna

Série: Rudá královna 1

Autor: Victoria Aveyard

Nakladatelství: Cooboo

Datum vydání: listopad 2015

Sedmnáctiletá Mare Barrowová žije ve světě rozděleném krví. Existují v něm chudí Rudí a bohatí Stříbrní vládnoucí nadpřirozenými schopnostmi. Mare patří mezi Rudé, ale přitom má zvláštní schopnost, která může být smrtelně nebezpečná i pro všemocné Stříbrné.

Mare byla smířená s tím, že ji v den osmnáctých narozenin čeká odvod do armády, z níž se jen málo Rudých vrátí živých. Do okamžiku, kdy zjistí, že musí narukovat i její nejlepší kamarád Kilorn. Rozhodne se utéct před odvodem, přestože se to ještě nikomu nepodařilo. Náhodou ale objeví svou zvláštní schopnost manipulovat s elektřinou a její život se obrátí vzhůru nohama.

Mare patří mezi Rudé, takže by žádnou zvláštní schopnost mít neměla. A už vůbec ne takovou, které může ohrozit i samotné Stříbrné. Král ji chce využít pro své cíle. Proto Mare prohlásí za Stříbrnou a udělá z ní snoubenku svého druhorozeného syna, prince Mavena. Mare se musí stát jednou z těch, kterými celý život opovrhovala, a nesmí udělat chybu, jinak ji to bude stát život.

Patřit mezi Rudé je totiž nebezpečnější než kdy dřív. Už sto let zuří válka o území se sousedním královstvím, v níž rozhodují Stříbrní a život nasazují a krev prolévají Rudí. Část Rudých se ale útlaku ze strany Stříbrných vzepřela. Nazývají se Šarlatová hlídka a rozpoutají povstání. A Mare se ocitne přímo v jeho středu.

Mare od malička patřila mezi průšviháře bez zvláštního talentu, zato s pořádně prořízlou pusou. Je odhodlaná nenechat se Stříbrnými zlomit, přestože se jich pořád bojí. Učí se používat své schopnosti a nachází si pár spojenců. Trpí ale také předsudky, svět vnímá dost černobíle (nebo spíš rudo-stříbrně) a propadá sebelítosti. K tomu, aby se stala silnou hrdinkou, která je odhodlaná bojovat za lepší život pro sebe i všechny Rudé, ji čeká dlouhá cesta.

Princové Cal a Maven působí sympaticky a překvapivě lidsky. K Mare se chovají laskavě a vstřícně, přestože znají její pravou totožnost. Nabízejí jí pomocnou ruku, ale Mare ke Stříbrným pořád chová silnou nedůvěru. Zato královna Elara a Calova snoubenka Evangeline jsou chladnokrevné, bezcitné a smrtelně nebezpečné. A ani jedna nemá Mare v lásce a nejradši by ji viděly mrtvou.

Victoria Aveyard píše čtivě a chytlavě, takže není problém Rudou královnu přečíst během chvilky. V knize zkombinovala atraktivní prvky typické pro  young adult literaturu: dystopický svět, nadpřirozené schopnosti, milostný propletenec, tajemství a nebezpečí. Postupem času vychází najevo, že všechno není tak, jak to na první pohled vypadá, přichází i akce a několik překvapivých zvratů.

Pro požitek ze čtení Rudé královny je ale třeba nad knihou nepřemýšlet. Pokud totiž čtenář nahlédne pod povrch, objeví řadu nelogičností a nevysvětlených témat. Některé zvraty se dají odhadnout a celá milostná zápletka působí dost násilně a samoúčelně. Mezi silné stránky Rudé královny nepatří ani originalita. Naopak je zde znát více než jen náhodná podobnost se slavnými knihami pro mládež jako je Selekce nebo Skleněný trůn, což vnímavější čtenáře bude rušit a dráždit.

Rudá královna přinesla mnohokrát obehraný, ale přesto čtivý a chytlavý příběh, který si jistě najde řadu příznivců mezi mladšími čtenáři. Konec navíc zůstal hodně otevřený, takže budou fanoušci nedočkavě čekat na pokračování s názvem Glass Sword, jež by v překladu mělo vyjít v letošním roce.

Recenze byla napsána pro web Děti noci, kterému děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.