13. 11. 2015

Poznáte, když v životě nastane Okamžik všeho?

Název: Okamžik všeho

Autor: Shelly King

Datum vydání: srpen 2015

Dočasně nezaměstnaná Maggie v antikvariátě Vážka objeví výtisk Milence lady Chatterleyové od Davida H. Lawrence. Nic neobvyklého. Až na to, že tahle kniha obsahuje vzkazy, které si skrze ni posílali jistý Henry a Catherine. Dva lidé, co se nejspíš nikdy nepotkali, ale přesto se do sebe prostřednictvím slov zamilovali.

Čtyřiatřicetiletá Margaret Victoria Duprésová se nachází v komplikované životní situaci. Ocitla se bez práce, finanční úspory se tenčí, její matka si přeje, aby se vrátila domů a ideálně se hned a výhodně vdala. Maggie zatím zabíjí čas v zapadlém antikvariátu Vážka, kde hltá historické romance. Ve snaze získat novou práci se rozhodne Vážku trochu vylepšit a zmodernizovat. Jako základ marketingové strategie použije vzkazy Henryho a Catherine z románu Milenec lady Chatterleyové. Nemá ovšem tušení, jak jí to změní život.

Maggie nepatří mezi dokonalé hrdinky. Má pár kilo navíc, pihy, nerada uklízí, neví si rady ve vztazích, zato ve velkém čte červenou knihovnu. Nepostrádá ale inteligenci a bystrou mysl, dokáže kreativně zkombinovat znalosti z knihovnictví a počítačové firmy a převést své nápady do reality. Maggie patří mezi komplexní a životné charaktery, takže není problém si ji oblíbit. Nebo v případě čtenářek v ní najít i kousek sama sebe.

Nechybí ani pestrá skupinka vedlejších postav. Hugo, majitel antikvariátu Vážka a stárnoucí Casanova, kterému nevadí vlastnit nevýdělečný podnik. Jeho nerudný a pesimistický zaměstnanec Jason, co Maggie nemůže přijít na jméno. Počítačový programátor, matematický génius a homosexuál Dizzy, kvůli němuž se Maggie odstěhovala do Silicon Valley. Nebo Rajhit, co se živí opravováním starých kol, touží jet do Amsterdamu a Maggie nebezpečně přitahuje. Všechny postavy jsou barvité, ale Shelly King jim zpočátku nevěnovala příliš prostoru, takže působí trochu jako podivné figurky. Teprve později se začnou jejich charaktery prohlubovat a odhalovat, takže všichni získají na plastičnosti a životnosti.

Okamžik všeho vypráví o lásce, knihách, přátelství, životních prohrách a ztrátách, naději i hledání sama sebe a svého místa v životě. Kniha je napsaná lehkým a čtivým stylem bez zbytečných klišé a patosu.  Shelly King ji prošpikovala pop kulturními odkazy, chytrým humorem, spletitými mezilidskými vztahy, lehkou melancholií i přemýšlením nad životem. Všechno do sebe zapadá a dohromady tvoří chytrý a chytlavý příběh.

Okamžiku všeho nechybí ani lehká milostná zápletka. Nejedná se ale o klasickou romantiku z románů pro ženy, což bude pro někoho plus, pro jiného mínus. Některým čtenářkám ale bude pravděpodobně chybět větší jiskření a přitažlivost mezi Maggie a Rajhitem i postupnější budování vztahu.

Okamžik všeho přinesl lehký, ale chytrý příběh o životě, vztazích, ztrátách i nových příležitostech. Pokud se nacházíte v podobné životní situaci jako Maggie, tak vám možná poskytne naději, že i vás čeká šťastný konec. I když bude nejspíš vypadat jinak, než jste si ho představovali. A vlastně to nebude konec, ale začátek nové životní etapy. Možná si ale ze čtení odnesete úplně jiné dojmy. Nebo se nakonec Okamžik všeho zařadí jen mezi knihy, s nimiž jste strávili pár hezkých chvilek. Jisté je jedno, každý si v Okamžiku všeho najde něco, co ho osloví.

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji KNIHCENTRUM.CZ.