18. 10. 2015

Kterou dívku z Elity si vybere princ?

Název: Elita

Série: Selekce 2

Autor: Kiera Cass

Datum vydání: duben 2015

Selekce, soutěž, v níž si má princ Maxon Schreave vybrat manželku pokračuje. Z třiceti pěti dívek zůstalo jen šest, takzvaná Elita. Mezi nimi i America Singerová, do níž je princ zamilovaný. Problém je v tom, že v paláci jako strážce slouží i Aspen Legere, Američin bývalý přítel, který ji hodlá získat zpátky.

America se snaží oddálit své konečné rozhodnutí. Trápí se tím, že je naprosto nevhodná pro roli princezny, že by se nemohla vídat s rodinou nebo že by se musela určitých věcí vzdát. Nakonec se ale rozhodne dát Maxonovi šanci. Jenže pořád probíhá Selekce, v níž se princ musí věnovat i ostatním pěti dívkám a trávit s nimi čas, což v ní vzbuzuje nejistotu a žárlivost. A do toho je tu ještě Aspen, který se rozhodně nevzdává a snaží se ji získat zpátky.

Všechno se začíná nebezpečně komplikovat, protože ostatní dívky z Elity tvrdě bojují o své místo na slunci a k tomu přibývá stále více útoků nebezpečných rebelů. America se dostává k deníkům Gregoryho Illeá, samotného zakladatele monarchie, a zjišťuje, že skutečná historie se diametrálně liší od toho, co je vtloukáno do hlavy veřejnosti. A tohle tajemství může Americu stát víc než vyloučení ze Selekce.

America patří mezi typické nerozvodné hrdinky. Váhá, zda si má vybrat Maxona, nebo Aspena, jestli se vůbec chce stát princeznou, nebo ne. Právě její neschopnost učinit jakékoliv rozhodnutí celou situaci zbytečně komplikuje. Maxon ukazuje své další stránky, které na rozdíl o prvního dílu, nejsou úplně kladné. Jeho chování sice vždycky není příkladné, ale vzhledem k situaci se dá vlastně pochopit. V Elitě také dostal větší prostor Aspen, Američin bývalý přítel, přesto autorka jeho charakter nijak víc neprokreslila a čtenář tak nemá šanci ho doopravdy poznat.

Základním tématem Elity zůstávají romantické vztahy. Princ Maxon se začíná poohlížet i po jiné účastnici, které by přicházela v úvahu jako jeho budoucí manželka, protože mu America není schopná dát jednoznačnou odpověď. Ta se mezitím tajně schází i Aspenem, u nějž nachází útěchu a podporu. Navíc se ostatní členky Elity nevzdávají ve své snaze získat korunu, takže se z toho nakonec vyklubal hned slušně zamotaný milostný více úhelník. A jak už to u takových romantických propletenců bývá, ani tenhle nepůsobí zrovna věrohodně.

Kiera Cass píše čtivě a svižně, takže není problém knihu přečíst během chvilky. Přidala také více akce a nebezpečí související s útoky tajemných rebelů, za nimiž se ale možná skrývá i něco víc. Čtenáři se také konečně dozví víc informací o dystopickém světě, protože na povrch vyplulo pár temných a nebezpečných tajemství o historii království Illeá. Bohužel co se týče vývoje příběhu, charakterů nebo vztahů hlavních hrdinů, tak zde nedošlo k žádnému vývoji a posunu.

Elita ve výsledku působí pouze jako slabý odvar Selekce. Pořád se ale jedná o nenáročné romantické čtení pro dívky s prvky dystopie, které si užijí hlavně čtenářky, jimž nevadí komplikované milostné propletence. Samotný závěr pak dozajista navnadí na závěrečný díl s názvem První, který vyšel v českém překladu v září 2015.