Název: Spálená mrazem

Série: Mercedes Thompson 7

Autor: Patricia Briggs

Nakladatelství: Fantom Print

Datum vydání: listopad 2013

Ve Spálené mrazem se už po sedmé setkáváme s Mercedes Thompson, mechaničkou, co se umí proměňovat v kojota, provdala se za alfu místní smečky vlkodlaků a přátelí se s lidmi, vlkodlaky, upíry i fae.

Mercy vyráží s Jesse, Adamovou dospívající dcerou z prvního manželství, během Dne díkuvzdání na velké výprodeje v Tri-Cities. Cestou má ale menší autonehodu a nevysvětlitelný záchvat paniky, který to zapříčinil, ji opravdu znepokojuje. Zvlášť když Adam, její muž, ani další členové smečky nezvedají telefony. Vzápětí zjistí, že někdo unesl Adama i většinu jeho smečky. Zdá se, že jsou to lidé, kteří se zaklínají tím, že pracují pro vládu, i když jim to Mercy zrovna nevěří. Kdo může být tak silný, aby si troufl na celou vlkodlačí smečku? A co vlastně po Adamovi a jeho vlkodlacích chtějí? A podaří se je Mercy zachránit?

V sérii s Mercy Thompson se dal najít jistý vzorec: první díl byl hlavně o vlkodlacích, druhý o upírech, třetí o fae, čtvrtý zase o upírech a pátý o fae. V šestém díle autorka zavedené schéma porušila a začala se zabývat jinými nadpřirozenými bytostmi a domorodou magií, což jí ale úplně nevyšlo. Ve Spálené mrazem přišla s nepřáteli v podobě odpadlých vládních agentů, tedy lidí, kteří nemají vlkodlaky a všechny nadpřirozené bytosti zrovna v lásce. Ale možná je to všechno složitější a zamotanější, než se na první pohled zdá.

Příběh je opět vyprávěn v první osobě z pohledu Mercy Thompsonové. Autorka sérii oživila tím, že se dočkáme i Adamova úhlu pohledu. Mercy poutem druhů i smečky dokáže s Adamem komunikovat v myšlenkách – a nejenom to – takže občas nahlédne do jeho mysli, aby zjistila, co se s ním děje. Poté ale v knize najdeme i části, které už jsou vyprávěny samotným Adamem. Autorka pro tyto pasáže navíc zvolila er-formu.

Mercy je bezkonkurečně jedna z nejlepších ženských hrdinek, s jakými se lze v urban fantasy setkat. Je silná, odvážná, chytrá a vynalézavá, přesto pořád působí lidsky a přes všechny své výjimečné schopnosti naprosto uvěřitelně. Díky vyprávění z pohledu Adama máme možnost nahlédnout lépe i do jeho duše, ale tyhle vhledy jeho charakter příliš neozvláštňují. Adam je prostě Adam, sice nebezpečný vlkodlak, ale pořád je to kladný hrdina.

Na rozdíl od Říčního znamení, které bylo postavené jen na charakterech Mercy a Adama, jejž celou knihu nedokázali utáhnout, se Patricii Briggs ve Spálené mrazem podařilo přivést na scénu většinu oblíbených vedlejších postav. Opět se setkáme s upírem Stefanem, Adamovou dcerou Jess, sympatickým lidským klukem Gabrielem, problémovým vlkodlakem Benem prastarou fae Arianou, vlkodlakem Warrenem a jeho lidským partnerem Kylem a dalšími. Pávě propracované a zajímavé vedlejší postavy jsou jednou z předností celé série a většina čtenářů jejich návrat na scénu jistě uvítá s velkým nadšením.

Patricia Briggs umí vytvořit nejenom naprosto skvělé postavy, ale taky umí psát, což bohužel v dnešní době není zrovna pravidlem. Její styl je čtivý, svižný, napínavý a vlastně plyne tak nějak sám, takže akorát otáčíte stránky a necháte se unášet příběhem. Samotný děj je poměrně zamotaný, ale oproti prvním pěti dílům není až tak skvěle propracovaný a překvapivý. Pořád se ale drží vysoko v nadprůměru.

Patricia Briggs propojila sérii Mercedes Thompson s knižní řadou Alfa a Omega. U fanoušků obou sérií toto prolínání jistě vyvolá nadšení, protože co je lepšího, než potkat své oblíbené hrdiny i v jiných knihách? Já jsem bohužel z Alfy a Omegy přečetla pouze první dva díly, které mě ale vůbec neoslovily, takže se mi víceméně podařilo zapomenout, o čem vlastně byly. Díky tomu jsem byla tu a tam zmatená, co se to v knize děje a kam jsme se to dostali. Autorka naštěstí všechno hned jednoduše shrnula a vysvětlila, ale ani to mi občas nezabránilo v  pocitu, že jsem něco v ději propásla.

Po slabším Říčním znamení se Patricia Briggs vrátila v plné formě. Spálená mrazem není nejlepším dílem, ale rozhodně je důstojným pokračováním série, které v sobě spojuje všechno, co má dobrá ubran fantasy mít. A fanoušky Mercy Thomspon, kteří se možná po nepříliš vydařeném šestém díle obávali, že by série mohla jít do kytiček, přesvědčí o tom, že to nehrozí.