30. 3. 2016

Příběh jedné Fangirl se sociální fobií na vysoké škole

Název: Fangirl

Autor: Rainbow Rowell

Nakladatelství: YOLI

Datum vydání: květen 2015

Cather „Cath“ Averyová trpí sociální fobií a úzkostmi. Netouží poznávat nová místa, seznamovat se s novými lidmi a zkoušet nové věci – a to přestože začíná studovat na univerzitě. Cath bohatě stačí ke štěstí její dvojče Wren a psaní fanfiction. Jenže Wren se chce osamostatnit, a tak Cath nezbývá než se s životem poprat sama a po svém…

Cath nastoupila na univerzitu. Přestože trpí sociální fobií, domnívala se, že to zvládne, když bude mít po boku svou průbojnější a sebevědomější sestru-dvojče Wren. Jenže Wren touží na vysoké být jako jednotlivec a ne je jen jedna polovina celku. Cath se tak ocitá osamocená a uzavřená. Naštěstí jí ale zůstalo psaní fanouškovských povídek o mladém čaroději Simonu Snowovi, které ji drží nad vodou. A postupně, navzdory své nechuti k novým věcem a novým lidem, začne vylézat ze své ulity, víc poznávat samu sebe a zjišťovat, že někdy nejsou noví lidé a nové zkušenosti až tak špatné.

Cath se ve fiktivním a magickém světa Simona Snowa cítí jako doma. Bohužel v reálném světě to má přesně naopak. Nejradši by se realitě vyhnula – jenže ta se nemilosrdně hlásí o slovo. Cath je navzdory svým fobiím, díky nimž působí trošku zvláštně, velmi sympatická a budete jí fandit. Plusem je, že Rainbow Rowell s jejím charakterem neprovedla žádný násilný a nevěrohodný přechod na téma „jak se z outsidera stala královna školního plesu“ nebo něco podobného. Cath zůstává sama sebou, se vším dobrým i špatným, jen se její povaha a přístup k životu na základně událostí a zkušeností vyvine.

Příběh doplňují skvěle vykreslené vedlejší postavy. Cathina spolubydlící Regan, co má hlas jako Tina Turner a s ničím se nemaže. Reganin věčně usměvačný a optimistický kamarád Levi, co v jejím a Cathině pokoji tráví většinu svého volného času. Cathin spolužák Nick, s nímž chodí na hodiny tvůrčího psaní a společně vytvářejí plodné autorské duo. A samozřejmě i Wren, Cathino dvojče, která vysokou bere jako příležitost, co nejvíc si toho vyzkoušet a užít.

Fangirl vypráví o hledání sama sebe, přátelství, nových zkušenostech, komplikovaných sourozeneckých i rodinných vztazích a nakonec i o lásce. Dokonale mixuje vážné momenty s vtipnými situacemi – tak, jak to ostatně dělá i sám život. Všechno je to navíc podané mimořádně čtivým a chytlavým stylem, jakým Rainbow Rowell píše.

Není to dokonalá kniha. Konec působí zbytečně jako nastavovaná kaše a některé části by mohly být trochu stručnější.  Přesto jsem si čtení maximálně užila a nemohla jsem Fangirl odložit. Dokonce jsem kvůli ní lehce zanedbávala přítele, ehm. Takže vám dám jediné doporučení: pokud jste Fangirl nečetli, a hledáte reálnou, čtivou a chytlavou knihu, tak si ji přečtete.

P. S. Vyprávěním Cath se vine také příběh mladého kouzelníka Simona Snowa a jeho nemesis Baze. Rainbow Rowell vložila do knihy úryvky z těchto fiktivních knih i z fiktivních fanfiction. Zlé jazyky tvrdí, že se jedná o vykrádačku Harryho Pottera, protože podobnost je tam více než náhodná. Vzhledem k tomu, že celá Fangirl nepřímo pojednává o problematice fanouškových příběhů, to beru jako osobitou a originální poctu fenoménu Harry Potter.

Tyhle vsuvky, pravda, s dějem souvisí pouze okrajově, ale pravděpodobně zapříčiní to, že si Simona a Baze naprosto zamilujete a budete se o nich chtít dozvědět víc. Tedy pokud vám nevadí nadpřirozeno a lgbt tématika. Pokud se vám to stane (stejně jako mně), mám pro vás dobrou zprávu: Rainbow Rowell napsala příběh Simona a Baze tak, jak ho vidí Cath, v knize Carry on, která letos vyjde i v češtině. (A nechtějte po mně, abych vám vysvětlovala, že je to vlastně fiktivní fanfikce na fiktivní knihy a ve výsledku tudíž čistě původní výtvor. Pobrali jste to? Ne, nevadí. Po přečtení Fangirl vám to bude jasnéJ