Robotická Cinder dokáže mnohem víc, než jen okouzlit prince

Název: Cinder

Série: Měsíční kroniky 1

Autor: Marissa Meyer

Nakladatelství: Egmont

Datum vydání: duben 2012

Šestnáctiletá Linh Cinder je kyborg, což se snaží  skrývat, protože kyborgové nejsou braní jako  lidé. Díky svým implantátům se ale stala nejlepší mechaničkou v celém Novém Pekingu, a to k ní přivedlo samotného prince Kaita. Ten ji požádá, aby opravila jeho oblíbeného androida. Touží ale princ po jeho opravě jen ze sentimentálních důvodů, nebo android skrývá cenné a nebezpečné informace?

Cinder žije se svou macechou Adri a nevlastními sestrami Perlou a Pivoňkou. Adri ji nenávidí a vnímá ji jako zvrácenou hříčku přírody, kterou domů přivezl její manžel z Evropy. K tomu se v císařském paláci má konat velký ples, během nějž si prý princ Kai vybere nevěstu. Jiní ale tvrdí, že se při té příležitosti zasnoubí s královnou Levanou, obávanou měsíčňankou. Měsíčňané jsou rasa opředená mýty a tajemstvími a provází je pověst, že dokážou ovlivňovat lidské myšlenky i emoce. Jenže se zdá, že princ našel zalíbení v jedné mladé mechaničce, které ho ale ustavičně odmítá.

Příběh se odehrává v blíže neurčené budoucnosti, kdy celý svět zasáhla smrtící nemoc zvaná letumóza, a nikdo neví, odkud se vzala a jak vznikla. A vědci na ni stále nemohou najít lék. Proto jsou nařízeny povinné odvody z řad kyborgů, jejž se stávají pokusnými králíky. A jednou dojde řada i na Cinder...

Cinder působí neuvěřitelně lidsky, přestože podle zákonů Východního společenství není člověkem. Nechybí jí síla a odvaha bojovat, ale ani soucit a touha pomoci lidem s letumózou. Má strach, protože žádný kyborg ještě testy nepřežil, a touží po svobodě a nezávislosti. Její setkání s princem Kaiem mají zvláštní kouzlo, protože Cinder neumí lhát a její city k princovi ji dokonale matou.

Stejně tak uvěřitelně působí i samotný princ Kai. Obává se svého údělu stát se císařem, touží udržet mír a zároveň se nehodlá zaprodat měsíčňanům. Uvědomuje si ale, že na toto těžké břemeno není ve svých osmnácti letech ještě připraven. Nepostrádá ani šarm, bezprostřednost a příjemný smysl pro humor – kterým kromě Cinder jistě okouzlí i nejednu čtenářku.

Vedlejší postavy jsou v příběhu upozaděny, přesto je autorka i na tom malém prostoru zvládla plasticky vykreslit. Nejvýraznější roli hraje doktor Erland, královský vědec hledající lék proti letumóze a skrývající svá vlastní tajemství. Další důležitou postavu je Iko, android s velmi neobvyklým osobnostním čipem, s níž pojí Cinder přátelství.

Cinder je založena na všem dobře známé pohádce o Popelce. Autorka si ale z předlohy vytáhla pouze základní motivy: princ a obyčejná dívka, ples a nečekaná láska. Ve skutečnosti jde v Cinder ale hlavně o nalezení léku proti zákeřné letumóze a o komplikované vztahy pozemšťanů s tajemnými a nebezpečnými měsíčňany.

Marissa Meyer píše poutavě a lehce, takže se Cinder dá přečíst na jeden zátah. Dokázala přesvědčivě vybudovat dystopický svět, originální zápletku i plastické charaktery postav. Nechybí ani lehká romantická linka mezi Cinder a princem Kaiem. V příběhu se neobjevuje skoro žádná akce, přesto zde není nouze o překvapivé odhalení a zvraty. Tohle totiž není pohádka, ale nebezpečný dystopický svět, takž ne všechny vedlejší postavy se v pořádku dočkají konce. Přesto by neuškodilo, kdyby autorka příběh rozpracovala ještě víc do hloubky a pořádně jen vygradovala.

Cinder přináší na základě motivů z pohádky o Popelce poutavý a promyšlený příběh doplněný pečlivě vykreslenými postavami, sympatickým ústředním párem i citlivou a příjemnou romantickou linkou. Jedinou slabinou knihy je to, že některá odhalení jsou trochu předvídatelná nebo překotná, takže nevyznívají tak dramaticky, jak by měly. Konec je ale velmi nečekaný a otevřený, takže nelze dělat nic jiného, než se vrhnout na pokračování s názvem Scarlet, které je inspirované pohádkou o Červené karkulce.